poniedziałek, 15 października 2012

Dieta aby schudnąć | Nadwaga – porady żywieniowe

Niezależnie od tego jaką dietę stosujemy, powinniśmy stosować się do kilku podstawowych zasad żywieniowych. W ten sposób unikniemy nieprzyjemnych momentów patrząc następnym razem w lustro czy stając na wadze.


Nadmiar spożywanej energii w postaci tłuszczy może okazać się na dłuższą metę zgubne. Przy lekkiej nadwadze (BMI = 25 – 30), kiedy czujemy się swobodnie i zdrowo, a wyniki lekarskie mogą to potwierdzić, odchudzanie nie jest niezbędne. Dla niektórych “pełna” sylwetka może okazać się nawet bardziej atrakcyjna.

Niekiedy jednak, szczególnie przy odziedziczonych uwarunkowaniach, nadwaga może przyczyniać się do zaburzeń przemiany materii czy też zwiększenia ryzyka zachorowań na cukrzycę czy nadciśnienie. Często jest również podawana jako przyczyna zawału serca, wylewu a nawet raka.

Tłuszcz jest mocno skoncentrowanym źródłem energii. Osoby spożywające więcej tłuszczu niż go spalają – tyją. Nadmiar tłuszczu składowany jest w ciele n. p. w okolicach bioder, brzucha czy wątroby. Odżywianie niskotłuszczowe nie oznacza głodzenia się czy też stosowania morderczych diet. Przeciwnie: kluczem do sukcesu jest wprowadzenie odmiany do codziennego jadłospisu, jedzenie ze smakiem i przyjemność czerpana z jedzenia, najadając się przy tym do syta. Sekret tkwi w odpowiednim doborze i przyrządzeniu poszczególnych produktów spożywczych. Każdy, kto je w dużych ilościach warzywa i owoce (większość na surowo), produkty zbożowe i w niewielkich ilościach chude produkty zwierzęce – jest na dobrej drodze aby zmienić na dobre niejednokrotnie naganne nawyki żywieniowe.

10 wskazówek do lżejszego jedzenia

1.Spożywajmy w większości roślinne produkty spożywcze takie jak owoce i warzywa oraz produkty zbożowe. Ich zdecydowana większość zawiera minimalne ilości tłuszczu bądź wcale. Wyjątek stanowią orzechy.
2.Przyrządzajmy potrawy ze świeżych składników. Dania gotowe, sosy czy zupy zawierają najczęściej duże ilości tłuszczu. Czytajmy skład produktów i wybierajmy te z najmniejszą zawartością tłuszczy.
3.Wybierajmy chude mięsa i drób, niskotłuszczową kiełbasę, mleko i produkty mleczne. Zwracajmy uwagę na podawaną na opakowaniach zawartość tłuszczu.
4.Do smarowania kanapek używajmy twarożku, musztardy czy śmietany.
5.Przy mięsach i rybach odcinajmy tłuste miejsca.
6.Przyrządzajmy w większości kanapki wegetariańskie, n. p. z pomidorami, rzodkiewką, ogórkiem czy chrzanem.
7.Obchodźmy się oszczędnie z tłuszczem podczas przyrządzania posiłków. Naczynia z powłoką teflonową doskonale radzą sobie z niewielką ilością tłuszczu.
8.Do przyrządzania sałatek używajmy niewielkiej ilości oleju. Zamiast majonezu świetnie nadają się jogurt, twaróg, mleko czy śmietana.
9.Przyrządzajmy sosy na mleku lub ze zmiksowanych warzyw n. p. pomidorów, brokuł czy marchwi.
10.Zamiast smażonych ziemniaków, placków ziemniaczanych czy frytek, jedzmy ziemniaki gotowane lub pieczone.

Źródło:
http://www.apetyt-na-zdrowie.pl/nadwaga/nadwaga-porady-zywieniowe.html

2 komentarze:

  1. Jakoś nie potrafię przekonac się do diet heheh

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja też długi czas nie mogłam, ale w końcu się przełamałam. Najgorzej było podjąć ten pierwszy krok. A później już "tylko" liczy się wytrwałość..

    OdpowiedzUsuń